Irvin Yalom – Minciuni pe canapea

                               
Precizia variaza invers proportional cu informatia.

Etichetele dauneaza oamenilor. Nu poti sa tratezi o eticheta, trebuie sa tratezi persoana care se afla sub eticheta.

-Odata am citit o biografie a lui D. H. Lawrence si imi aduc aminte vag de o poveste macabra despre vaduva lui, Frieda, care nu i-a respectat ultima lui dorinta si l-a incinerat, apoi i-a imprastiat cenusa intr-un bloc de ciment. Spiritul liber al lui Lawrence incremenit pentru totdeauna in ciment. Chapeau, Frieda! Asta numesc eu razbunare! Razbunare creativa!

Odata, la inceputul relatiei lor, inainte de a inceta sa se mai mangaie si sa se mai iubeasca unul pe celalalt, Ruth i-a dezvaluit secretul cel mai de nepatruns al unei femei: cum se cucereste un barbat. ” E o chestie atat de simpla”, spuse ea. ” Nu trebuie decat sa te uiti in ochii unui barbat si sa-i sustii privirea vreo cateva secunde. Asta-i tot!”

Saptamana trecuta, participase la un seminar sponsorizat de universitate, in care cei mai de vaza oameni de stiinta si-au prezentat in fata lui Dalai Lama ultimele descoperiri importante. Desi nu era adeptul unei viziuni non-materialiste despre lume, s-a amuzat de reactia acestuia la noile fotografii ale atomului prezentate de cercetatori si de siguranta lor ca nu exista nimic in afara de materie. “Dar cum ramane cu timpul?” a intrebat Dalai Lama pe un ton blajin. “Ati reusit sa vedeti moleculele lui? Si, va rog, aratati-mi fotografiile cu imaginea sinelui, simtul trainic al imaginii de sine.”

 Nu uzurpa responsabilitatea celorlalti. Nu aspira sa fii sanul universal. Daca vrei ca oamenii sa progreseze, ajuta-i sa invete sa-si devina propriile mame si proprii tati.

 – Ai citit Amintiri, vise, reflectii de Jung? 
– Da, ciudata carte. Si nesincera, pe deasupra.
– Nesincera? De ce nesincera? Treceti-o pe agenda pentru luna viitoare. Dar, pana atunci, iti amintesti comentariile lui despre tamaduitorul ranit? 
– Ca doar un tamaduitor ranit poate sa vindece?
– Mosneagul a mers si mai departe. A spus ca situatia terapeutica ideala apare cand pacientul vine cu panaceul perfect pentru rana terapeutului. 
– Pacientul oblojeste rana terapeutului.

Asta-i modus operandi in ortodoxie. Sufoca un creier tanar, periculos si in plina floare, cu balega doctrinei vreme de cativa ani, pana se face praf si pulbere. Atunci cand ultimul puf de papadie al creativitatii s-a dus pe apa sambetei, il lasa pe initiat sa-si incheie stagiul, si apoi se bizuie pe el ca, in senilitatea lui, sa propovaduiasca in continuare cartea sfanta.

Ernest se intrebase mereu ce calificare au preotii. Cat de bine se pricep ei sa ofere consolare? Cursuri de consiliere la spovedanie? Curiozitatea lui Ernest il facuse odata sa caute carti despre consiliere in spovedania catolica. Nu gasise nimic. Odata, se furisase in cabina de spovedanie si, timp de treizeci de minute, sezuse pe scaunul preotului, inhaland aerul catolic si murmurand din cand in cand “Esti iertat, Fiul meu, esti iertat!” A iesit din cabina plin de invidie. Ce arme ale lui Jupiter, puternice impotriva disperarii, manuiau preotii. Prin contrast, arsenalul lui laic de interpretari si consolari umane parea cam slabut, intr-adevar.

Citise recomandarile APA(Asociatia Psihologilor Americani) pentru psihiatri despre cum sa evite acuzatiile de abuz sexual: sa mentina cu strictete limitele, sa evite alunecarea pe un teren nesigur, sa nu le spuna pacientilor pe numele mic, sa inceapa si sa termine toate sedintele la ora fixata.

Scopul tratamentului si al analizei transferului este de a-l transforma pe analizant sa se desprinda de parinti, sa-si dezvolte autonomia si integritatea.

Singurul adevar autentic este adevarul trait. (Nietzsche)

Nu numai ca Marshal nu avea nici un respect pentru terapia de scurta durata. Dar chiar o dispretuia. Centrata pe simptom…modelul bazat pe satisfacerea clientului. Pentru Marshal, ca si pentru majoritatea analistilor, conta profunzimea schimbarii. Profunzimea este totul. Psihanalistii din intreaga lume stiu un lucru: cu cat se exploreaza mai in profunzime, cu atat mai eficienta este terapia. “Du-te in profunzime” – Marshal putea sa auda vocea lui Bob McCallum, supervizorul sau- “du-te in profunzime, in cele mai stravechi taramuri ale constiintei, pana la sentimentele primitive si fanteziile arhaice. Intoarce-te pana la cele mai timpurii straturi ale memoriei, atunci si doar atunci o sa fii in stare sa smulgi din radacini nevroza si sa desavarsesti terapia analitica.”

Un rau care curgea inapoi, spre epoca de aur a copilariei si a reunirii familiei primordiale. Ce imagine vizuala extraordinara, ca timpul sa se scurga inapoi, din dorinta de a scapa de inevitabila batranete si subrezire! Ernest era plin de admiratie pentru talentul artistic latent care exista in toti pacientii lui. Deseori voia sa-si ridice palaria in cinstea fauritorului inconstient de vise care, noapte de noapte, an dupa an, nascocea capodopere ale iluziei.

Un barbat imbecil, sarac si care arata bine, plus un dolar si cincizeci de centi, iti cumpara un cappuccino.

Dintre toate vorbele triste ale limbii sau ale penelului/ Cele mai triste sunt acestea: Ar fi putut fi“. (Whittier)

Daca lucrezi cu pacienti pe moarte si urmezi si tu terapie, atunci intri in legatura cu diferite laturi ale tale, iti revalorizezi prioritatile, trivializezi superficialul- stiu ca eu, dupa sedintele de terapie, de obicei ma simt mai bine cu mine si cu viata mea.

– De asta scriu cartea despre angoasa de moarte. Aminteste-ti ca Hemingway avea obiceiul sa spuna ca terapeutul lui e Corona.
– Trabucul Corona?
– Masina de scris. Inainte de a te naste tu.

Terapeutul trebuie sa inventeze cate un limbaj pentru fiecare pacient in parte. (Jung – Amintiri, vise, reflectii)

Cred ca plangi pentru toata viata pe care n-ai trait-o si care e inauntrul tau. Sper, ca efect al muncii noastre, sa ajutam la descatusarea unei parti a acestei vieti.

Sa incalce tabuurile sexuale era intotdeauna excitant: nu afirmase Freud, cu un secol in urma, ca n-ar fi fost nevoie de tabuuri daca actiunile interzise n-ar fi fost atat de ispititoare? Insa faptul ca intelegea rational sursa excitatiei lui nu izbutea sa micsoreze forta de atractie a fanteziilor.

Freud insistase ca erau multe de invatat din transferal erotic al pacientelor. Folosindu-se de una din metaforele lui desavarsite, spusese ca a nu izbuti sa explorezi transferal erotic ar fi analog cu a invoca un spirit din lumea de dincolo si a-l trimite inapoi, fara a-i pune macar o singura intrebare.

Alt psihiatru, scrisese ca unii terapeuti grandomani recurg uneori la relatii sexuale din disperarea ca nu sunt capabili sa-si vindece pacienta, cand convingerea lor ca sunt vindecatori omnipotenti e frustrate.

Gasirea obiectului iubirii inseamna intotdeauna o regasire. Pacienta aia misca ceva in tine, ceva ce vine de altundeva- de demult si de departe.

Deseori psihoterapia e simbolizata in vise sub forma unei calatorii.

A inceput sa scotoceasca printre esantioanele farmaceutice din dulapiorul lui. Ceva ce nu-i statea deloc in obicei – deseori tuna si fulgera impotriva pastilelor si insista ca un om echilibrat ar trebui sa faca fata disconfortului psihic doar cu ajutorul introspectiei si autoanalizei.

Daca n-ar fi fost atat de critic fata de altii, ar fi fost mai indulgent cu el insusi. Sau lucrurile stateau pe dos? Daca ar fi fost mai indulgent cu el insusi, oare i-ar fi putut ierta mai usor pe ceilalti?

Doi oameni aflati intr-o relatie intima – sau care incearca sa fie intima- isi comunica mereu totul unul altuia, daca nu explicit, atunci la un nivel nonverbal sau inconstient.

Trebuie ajutat sa inteleaga ca situatia grea in care se gaseste nu este efectul unui destin predeterminat, ci rezultatul propriilor sale alegeri – de pilda, faptul ca a ales sa venereze banii. Daca accepta ca el a fost cel care a creat situatia asta, atunci poate fi facut sa inteleaga ca are puterea de a iesi din ea: alegerile lui l-au bagat in asta, tot alegerile lui o sa-l scoata.

– De obicei, metoda cea mai buna e “pe dos”: grandoarea lui ascunde probabil o imagine de sine plina de indoieli, de rusine si de autodesconsiderare. Oamenii aroganti, care cer prea mult de la ei insisi, cred ca trebuie sa aiba succese mai mari decat se asteapta lumea de la ei, pentru a se simti multumiti cat de cat.

L-as ruga sa priveasca foarte adanc inauntrul sau si sa-si dea seama daca esenta lui, miezul lui, crede ca scopul existentei sale este sa stranga bani.Uneori ii rog pe pacientii de genul asta sa se proiecteze in viitor – pana in clipa mortii, sa se vizualizeze la propria lor inmormantare-, chiar sa-si imagineze propriul mormant si sa compuna un epitaf. Ce ar simti clientul tau daca pe piatra lui funerara ar fi gravata o descriere a preocuparii lui pentru bani? In felul asta i-ar placea sa-si resume viata?

Nu ma incanta sa ma cobor la nivelul ala –  e tulburator faptul ca suntem atat de profund influentati de evenimentele timpurii ale vietii noastre.

Sahul e ca viata: cand jocul se termina, toate piesele – pionii, regii si reginele – , toate se duc inapoi, in aceeasi cutie.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s